نگاهي به سياست‌هاي خارجي پولند در دوره كاچينسكي
صمیمي صمیمي

لخ كاچينسكي رييس جمهوري فقيد پولند كه شنبه (ديروز) هواپيماي حامل وي و ‪ ۹۶نفر از همراهانش در منطقه سمولنسكي واقع در غرب روسيه سقوط كرد، در دوره حكومت خود وارسا را به واشنگتن نزديك كرد و به مجري سياست‌هاي امريكا در اروپا شهرت يافت.

 

كاچينسكي از ماه دسامبر سال ‪ ۲۰۰۵كه به عنوان ريييس جمهوري پولند بر گزيده شد تقويت هر چه بيشتر روابط وارسا -واشنگتن را محور سياست خارجي كشورش قرار داد.

 

در راستاي اجراي اين سياست، كاچينسكي خواستار استقرار بخش مهمي از سامانه موشكي راهبردي امريكا در خاك پولند شد كه براساس آن مي‌بايست ‪۱۰ مجموعه موشك رهگير در اين كشور و يك ايستگاه رادار براي كمك به رديابي موشك‌هاي دشمن فرضي در چك مستقر شود.

 

دولت بوش براي اجراي اين طرح در سال ‪ ۲۰۰۸با كشورهاي پولند و چك توافقنامه‌هاي مربوطه را امضا كرد اما به دلايلي اين طرح مسكوت ماند.

 

كاچينسكي كه از اين مساله به شدت آزرده شده بود به امريكا پيشنهاد كرد موشك‌هاي رهگير پاتريوت را كه كارآيي كمتري نسبت به سامانه قبلي دارد در پولند مستقر كند كه قرار است در آينده نزديك اين طرح عملي شود.

 

در دوره كاچينسكي نقش پولند در كشورهاي اروپايي نيز افزايش يافت و اين امر تا اندازه‌ یي به دليل برقراري روابط اتحادي ميان پولند و امريكا صورت گرفت و به موازات آن از نقش كشورهاي كهن اروپا همچون آلمان و فرانسه در ساختار اولويت‌هاي سياست خارجي امريكا كاهش يافت و وارسا توانست در برخي موارد نسبت به ساير كشورهاي اروپايي مواضع و نفوذ خود در اتحاديه اروپا را تقويت كند.

 

البته لابي پولندی كه در امريكا از قدرت و نفوذ زيادي برخوردار است به رييس جمهوري فقيد پولند در افزايش جايگاه وارسا در كاخ سفيد كمك فراوان كرده است.

 

پولند در اين دوره همچنين مجري سياست‌هاي امريكا در مقابله با نفوذ روسيه در كشورهاي جامعه مشترك المنافع (همسود) شد و واشگتن در واقع با كمك وارسا كاهش نفوذ روسيه در كشورهايي همچون اوكراين، بلاروس و منطقه قفقاز را عملي كرد.

 

در راستاي اجراي اين سياست راهبردي، پولند در راس ائتلافي متشكل از كشورهاي حوزه درياي بالتيك شامل ليتوانيا، استونيا و لاتويا و برخي از ديگر جمهوري‌هاي شوروي پیشین قرار گرفت كه هدف آن ايجاد كمربند حائل ميان روسيه و كشورهاي اروپايي بود.

 

اين سياست در حال حاضر با روي كار آمدن حكومتي نسبتا طرفدار مسكو در اوكراين و روابط كمابيش خوب ميان روسيه و بلاروس تضعيف شده است.

 

اين مسائل از يك سو و اختلافات تاريخي مسكو و وارسا از طرف ديگر كه عواملي همچون تقسيم پولند ميان شوروي و آلمان نازي در جنگ دوم جهاني و تيرباران بيش از ‪ ۲۰هزار تن از افسران پولندی توسط ارتش شوروي ريشه تيره گي روابط روسيه و پولند است.

 

از ديدگاه كارشناسان و آگاهان سياسي روسيه، در اين روند سياسي كاچينسكي با اتخاذ مواضع دوري از مسكو نقش اساسي در منطقه ايفا كرد.

 

اين كارشناسان همچنين بر اين عقيده‌اند كه سياست خارجي آينده پولند در ارتباط با روسيه تا اندازه‌ يي به رييس جمهوري جديد اين كشور بسته گي خواهد داشت اما اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه وارسا تلاش مي‌كند به عنوان عضوي از اروپاي جديد، جايگاه خود را در سياست خارجي امريكا حفظ كند و براي اين فرضيه كه روابط روسيه و پولند در آينده نزيديك بهبود يابد، تصوير روشني وجود ندارد.


April 11th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی